Gisteren hebben we het gehad over de juiste geestestoestand en dat het lichaam dit volgt.

Vandaag gaan we kijken naar de fysieke houding.

 

Een lichaam in de flow is actief ontspannen, dit betekent dat het lichaam de juiste spierspanning heeft die nodig is om de gevraagde beweging te maken. Kijk bijvoorbeeld naar iemand die tennist. Een tennisser zal niet in het racket knijpen (vasthouden), maar het omvatten (loshouden). Hij gebruikt precies genoeg spanning om het niet uit de hand te laten vliegen. Een ander voorbeeld is als je aan het fietsen bent in de ontspannen staat, dan is het bovenlichaam stil en bewegen de benen, echter als het lichaam gespannen is zal het hele lichaam bewegen als je fiets.

Ook in de simpele bewegingen als zitten, staan, liggen zie je vaak dat het lichaam meer spanning in zich heeft dan voor die activiteit noodzakelijk is.

 

Als ik vraag ga eens ‘goed’ staan, dan zie je dat de meeste mensen de benen uit elkaar zetten, de borst vooruit en kracht in de benen zetten. Je kan ook bedenken dat de handen en armen wat aangespannen zijn. In deze houding zal je merken dat de nadruk van je voeten op de hak is, bij zij aanzicht zal het bovenlichaam in meer of mindere mate naar achter leunen.

Deze stand komt zelfverzekerd over en heeft ook iets van ‘kom maar op’. Het lijkt bijna op een uitdaging. Het is zeker geen slechte stand, maar is deze wel zo stevig? Vraag eens aan je partner zo te gaan staan en meet dan eens door één van de benen recht omhoog te tillen. Komt de voet van de grond of kan het moeiteloos op de grond blijven staan. Waarschijnlijk kan het been alleen door tegendruk op de grond blijven staan. Je staat hier letterlijk vast. Snel en flexibel bewegen vanuit deze stand ligt niet voor de hand. De mentale houding die past bij deze stand is dan ook ‘vast’. Kijk eens hoe militairen op wacht staan, zij leunen naar voren en de nadruk zal op de voorvoet staan. Laat je partner op deze manier staan en meet dan weer op dezelfde manier. Is er verschil?

Ook bij het zitten zie je dat het bovenlichaam naar achter gericht is i.p.v. naar voren. Het zitten bij volwassen mensen lijkt meer op het werkwoord leunen dan zitten. Een actieve ontspannen zithouding zie je vaak nog wel terug op het toilet. Een andere benaming van actief zitten is de ‘koetsier’ houding, de houding die gebruikt wordt bij actief luisteren. Je zit op het puntje van de stoel en het bovenlichaam is naar voren gericht.

De mentale houding die zorgt dat het lichaam naar achter leunt is bijvoorbeeld:

  • Zekerheid willen uitstralen ook al ben je onzeker
  • Afwachtend op wat gaat komen, zelf niet in actie komen
  • Passief zijn en stilstaan
  • Het niet aangaan van bijvoorbeeld je angst of probleem
  • Sceptisch of kritisch zijn
  • Je veilig wanen (leven vanuit schijnveiligheid)

De geestestoestand die meer naar voren gericht is past bij:

  • Nieuwsgierig zijn
  • Het willen onderzoeken
  • Nieuwe of spannende situaties aangaan, ook in onzekere tijden
  • Een open en uitnodigende houding hebben
  • Leven vanuit een wakkere staat.

 

In deze ‘onzekere’ tijd zou het niet onlogisch zijn dat er meer naar achter geleund zou worden, echter zie je ook veel creativiteit ontstaan en acties die naar voren gericht zijn. Het lijkt erop dat, als het er echt op aankomt, de mens zijn natuurlijke houding (mentaal en fysiek) weer aanneemt.

 

Overdenking

Herken je zowel de naar achter houding als de naar voren houding, en weet je ook in welke situaties?
Heb je in de afgelopen weken bij jezelf een meer naar voren gericht houding ontdekt en zo ja waarin?                                                                                                  

1 Reactie

  1. Bedankt voor dit praktisch en direct toepasbaar artikel! Ik blijf me verbazen hoeveel informatie je uit je houding kan halen, zoals achterover leunen als iemand iets voorstelt. Bijzonder dat de lichamelijke reactie sneller en betrouwbaarder is dan je bewuste gedachten!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.